Dag 1 We zijn aangekomen in Porto. We verblijven in een hotel vlak bij het strand. Dus tassen in het hotel achter gelaten en lekker op het terras ons eerste biertje gedronken. Zo in de zon is het goed toeven. Morgen gaan Louise en ik beginnen aan een mooie wandeltocht richting Santiago. We zijn er helemaal klaar voor en hebben reuze zin om te beginnen

Dag 2 Onze eerste etappe zit erop, vandaag zo'n 20 km gewandeld. Voornamelijk over een vlonder pad wat langs de kust loopt. Na een stevig ontbijt in het hotel zijn we vol energie en zin eraan begonnen. De zee was onstuimig en super mooi, het weer 24 graden. Onderweg hebben we wat broodjes en kaas gekocht en bij de zee gepicknickt. Om half 4 waren we in Vila do Conde. Natuurlijk zijn we moe maar voldaan op het terras neergestreken met een lekker koel drankje. Daarna naar ons hotel Eva Duce, waar frisse bedden ons opwachtte. Na een lekkere warme douche hebben Louise en ik een pelgrimsmenuutje genuttigd, ongelooflijk voor de prijs van €5,-

Dag 3 Vanmorgen zijn we na een lekker ontbijt van start gegaan. Deze dag een wandelroute langs de kust maar ook door het binnenland. We moesten wind op lopen, vandaag was deze best krachtig. Dus het lopen was vermoeiender dan gisteren. Tussen de middag een warm broodje met kaas genuttigd. Nou daar knap je van op, weer met volle energie vooruit. Na 21 km kwamen we aan in Esposende en konden gelijk inchecken in Esposende Guesthouse. Een heerlijke plek om te verblijven. Moe en voldaan zijn we op onze bedden neergestreken met van daaruit zicht op de rivier. Wat willen we nog meer

Dag 4 Vanmorgen kregen we een super lekker ontbijt. Het was een zware dag, warm, en veel klimmen, en een lange etappe van 23 km. Een stukje kust maar al snel waren we in het binnenland. Mooie paden door de bossen, die ook weleens zwaar waren. Maar we zijn kanjers en zijn Viano do Castelo om 17.00 binnen gewandeld. De receptionist van het hotel maakte een lang verhaal van het historisch centrum. We hoopte dat hij snel zou begrijpen dat we alleen interesse hadden in een warme douche en even liggen op ons bed. Vanavond héérlijk op het terras gegeten want het is nog een zwoele avond. Nu met een boek het bed in

Dag 5 Vanmorgen zijn we rond 9 uur vertrokken uit Viano do Castelo. Het zou een makkelijke dag worden van zo'n 17 km. Maar we hebben veel paden moeten doorploeteren met water en veel modder. Dus het ging wat langzamer dan we hadden verwacht. Het was ook benauwd en klam weer. Maar we zijn weer op mooie plekjes geweest. Om 17.00 waren we in Ancora, we slapen in hotel Meira. Een mooi hotel vlak bij de zee. Nu na heerlijk gegeten te hebben liggen we voldaan in ons lekkere bed. Rusten om morgen richting Spanje te gaan.

Dag 6 e zijn aangekomen in Spanje na een wandeltocht van 17,5 km. Een heerlijke dag die we zijn gestart met een erg uitgebreid ontbijtbuffet. We konden er helemaal tegen aan. Het eerste stuk zijn we langs de zee gelopen. Wat was dat lekker met die frisse zeewind. In Caminho waren we net te laat en zagen de ferryboot voor ons wegvaren. Dus 2 uur op het terras gezeten, wat natuurlijk geen straf is. Na de overtocht hadden we nog wat steile klimmetjes door de heuvels bij a Guarda . Toen we bij hostel del Mar aankwamen vonden we dat we toch maar bofte om op zo'n mooie plaats te slapen. De ramen open van onze kamer en uitzicht te hebben op de zee. Wat een super heerlijk caminoleven!

Dag 7 Een korte etappe vandaag van slechts 14,5 km. We begonnen de dag met een karig ontbijt, nou dit zijn we absoluut niet gewend. Dus wat cakejes meegepakt zodat we die onderweg op konden eten. De route was super mooi. Zo'n ongelooflijk mooie kust is het hier. Bloemen, veel groen en de mooie rotspartijen met de zee op de achtergrond. We zijn nu in Viladesuso in hotel Glasgow, en hebben vanuit de kamer uitzicht over de zee. Omdat we zo vroeg hier zijn aangekomen zijn we heerlijk met een boek op de rotsen gaan zitten, heerlijk gelezen met het geluid van de golven op de achtergrond.

Dag 8 We sliepen met zijn 2en in het hotel, maar toch stond er vanmorgen een heerlijk ontbijtbuffet. De dag konden we beginnen vol energie. We hebben de gehele route langs de zee gewandeld. De officiële ging een stuk door het binnenland Maar we vonden dat we bij de zee moesten blijven. Uiteindelijk kwamen we om 17.00 aan in a Ramallosa na 21 km. Voor we gingen inchecken nog even een lekker koud biertje met citroen. We overnachten in hotel Miramar . Vanavond heerlijk gegeten en tot onze verbazing zagen we dolfijnen springen. Wat een belevenis.

Dag 9 Na 24 km zijn we aangekomen in Vigo. In vergelijking met vorige keer had ik ervoor gekozen langs de kust te blijven. Ook al hadden we de mooie uitzichten het blijft een drukke stad. We slapen vannacht in hotel Nautico, een hotel dicht bij de haven. Morgen verlaten we de kust en gaan we het binnenland in. We hebben nog een 100 km te gaan!

Dag 10 Vigo uitgaan was een crime. De drukke stad waren we al snel beu. Gelukkig toen we op de route zaten hadden we al snel mooie vergezichten. We moesten er wel voor klimmen maar dan heb je ook wat. Het was weer genieten. Onderweg kwamen we weer een Nederlander tegen die we de dagen eerder al een paar keer begroet hebben. Wonderlijk dat je toch steeds dezelfde pelgrims tegen kom. We hebben een overnachting in As Chivas een hotel in de bergen. Het is een oase van rust hier. Na lekker gedoucht te hebben zijn we heerlijk met een sangria in de tuin gaan zitten. Super om zo tot rust te komen na een tocht van 21,8 km

Dag 11 Vandaag na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijt zijn we van start gegaan. Het weer is wat minder maar dat vonden we helemaal niet erg. Een beetje minder warm loopt ook wel eens lekker. We hadden afgesproken dat , zodra we op de route zouden zitten, Louise alleen zou gaan lopen. Ze wilde ervaren hoe het is om alleen op stap te gaan. Toen we bijna bij Pontevedra waren kwamen we elkaar weer tegen in een barretje en zijn we samen verder gegaan. Uiteindelijk hebben we 14,5 km gelopen en kwamen we bij het hotel. De rugzakken naar onze kamer gebracht en zijn we naar de kerk gegaan waar ik een kaarsje heb opgestoken voor de dochter van Theo. Vervolgens een terras opgezocht en weer van een lekkere Sangria genoten.

Dag 12 Weer 23 km verder, nog een 40 km te gaan. Eigenlijk een raar idee dat het over een paar dagen klaar is. Vandaag was het heerlijk om te lopen, een goede temperatuur. We hebben voornamelijk door de bossen en druivenvelden gelopen. Steeds meer pelgrims op deze route omdat de pelgrims van de binnenlandse en kustroute nu samen oplopen naar Santiago . We zijn nu in Caldas del Reis en overnachten in Hotel Sena . We hebben al inkopen gedaan voor de inwendige mens want morgen is het zondag dus niets open. Nu even rusten en dan kijken of we in het dorp een pelgrimsmenuutje kunnen eten

Dag 13 Regen, heeeeeeel veel regen. Wat waren we doorweekt toen we aankwamen in Padron. 17,5 km gelopen door het mooie Galisische landschap. Maar daar hebben we niet veel van gezien omdat we met de regen meer het verstand op nul hebben gezet en flink hebben doorgelopen. We zijn nu in pension Flavia en liggen lekker onder de warme dekens met rondom ons al onze natte kleding. Hopen dat morgen alles een beetje droog is. Als alles meezit komen we morgen aan in Santiago de Compostella

Dag 14 Na 23 km zijn we vanmiddag aangekomen in Santiago de compostella. We hebben 264 km gelopen, het was een ontzettend mooie tocht waar we mooie herinneringen aan overhouden. Gelukkig speelde het weer mee deze dag en hadden we geen regen. We zitten nu in hotel Bonaval waar we een super mooie kamer hebben met uitzicht op de kathedraal. Waar we een 24 uur buffet aantroffen zodat we onze hongerige maag konden stillen. Morgen weer maar huis, Louise ik ben trots op je enorme doorzettingsvermogen en super dat we samen deze tocht hebben gelopen.