Reisverslag Camino Portugues Kustroute Mei 2019

Dag 1 Vanmiddag om 15.00 kwamen we in Porto aan. De reis was voorspoedig verlopen. Alleen voor 1 van de deelneemsters was het vreselijk rot dat ze niet kon reizen en onverwachts terug naar huis moest. Haar vlucht heb ik omgezet naar morgenochtend. Morgenavond zijn we als het goed is met de gehele groep.
Tot nu toe hebben we genoten van het mooie weer en de zee.
Morgenochtend gaan we starten met onze Camino.

Dag 2 Vanmorgen zijn we na een lekker ontbijt vertrokken naar het begin van de etappe. Het was een genot om heel de dag langs de zee te lopen. Een mooi vlonder pad wat maakt dat de etappe niet zwaar is om te lopen. Wel de harde wind later in de middag maakte ons extra moe.
Heerlijk op terrasjes gezeten en onze lunch op een dorpspleintje genuttigd
Om 14.00 kregen we een appje dat Nel was aangekomen in het hotel. Dus vanaf nu lopen we met de complete groep(9 personen) verder

Dag 3 Vandaag was het weer een heerlijke dag om te lopen. Lekker zeewindje en een 23 graden. De zee aan onze linkerkant maar in de middag ook het binnenland in.
De groep is reuze gezellig en ik merk dat de contacten steeds closer worden. Fijn om te zien hoe iedereen elkaar steunt en open staat voor een ander zijn emoties.
We overnachten nu in Esposende in hotel Suave Mar. Een mooi hotel met zwembad waar we gebruik van kunnen maken

Dag 4 Vanmorgen begonnen we de dag goed met een ontbijt buiten op het terras. Nu na 25 km zijn we aangekomen in Viano do Castelo. Het was voor iedereen een pittig dagje,zowel door de warmte als de klimmetjes die op de route lagen. Één van de deelneemsters heeft halverwege een taxi gepakt omdat haar knie dik werd. Gelukkig werd ze in het hotel goed opgevangen en kon ze met ijs op haar knie gaan liggen. Tot overmaat van ramp viel Elly op haar gezicht doordat ze struikelde. Gelukkig heeft ze alleen schaafwonden. Nu een welverdiende rust in ons hotel Laranjeira

Dag 5 Wat een heerlijke dag!
Vanmorgen zijn we na het ontbijt de apotheek ingedoken. Smeerseltjes, magnesiumtabletten,een knieband....we kwamen met volle tassen naar buiten. Daarna naar de supermarkt onze proviand halen,het was gisteren zondag dus het kon niet anders.
Onze route vandaag was erg afwisselend en super mooi. Weer een 19 km verder.
Heerlijk onderweg gepicknickt en genoten van de mooie uitzichten op de zee.
Het caminopad was veranderd door vernieuwing vandaar dat we wat klimwerk moesten doen om op het goede pad te komen.
Uiteindelijk kwamen we aan in Ancora waar we overnachten on het mooie hotel Meira

Dag 6 Yesssss we zijn in Spanje. Vandaag hadden we een makkie. Na het heerlijke ontbijtbuffet zijn we vertrokken uit het hotel en waren we al snel op de route. Het was bewolkt maar de voorspelde regen bleef gelukkig weg. Om 11.00 waren we bij Caminha waar we de overtocht zouden gaan maken met de ferry richting Spanje. Het bleek dat voor een paar dagen de uren waren veranderd en we pas om half 3 mee zouden kunnen varen. Maar gelukkig ging er een kleine boottaxi om de 10 min. Wat was dat gaaf en heerlijk om zo snel over het water te gaan.
Eenmaal aan de overkant begonnen er wat stevige klimmetjes en hebben lekker zitten eten in het bos. Om 14.00 waren we bij de haven van a Guarda waar we een heerlijk drankje hebben genuttigd.
Nu volop tijd om te relaxen en ons lichaam rust te geven

Dag 7 Een mooie uitspraak van één van de deelneemsters: Wie niet durft te verdwalen zal nooit nieuwe wegen vinden.
Vanmorgen vertrokken we in een bewolkte wereld maar gelukkig droog want het had die nacht flink geregent.
Al snel liepen we langs de wilde zee die de golven flink omhoog sloeg. Mooie paden met veel brem en bloemen. Rond 12 uur nadat we buiten hadden geluncht begon het even flink te regenen. Daarna was het volop zon. En dan kom je na 16 km aan in je hotelkamer en doet de ramen open en vanuit je bed kijk je op de zee. Even een heerlijk wijntje gedronken en een wasje gedaan. Wat is het pelgrimsleven zwaar

Dag 8 We zijn weer 20 km verder op onze camino. Vandaag een dag met veel bewolking maar gelukkig pas erge regen toen we binnen waren op ons slaapadres. De route ging vandaag vooral over verharde weg maar wel met constant zicht op de zee,en die was erg onstuimig en mooi. Voordat we naar onze slaapplaats gingen hebben we alvast onze warme maaltijd besteld in een klein restaurantje zodat de kokkin de ingrediënten kan inkopen.We overnachten in Pazo Pias een vroeger klooster. Leuk om te worden begroet bij binnenkomst met de woorden daar ben je weer,welkom!

Dag 9 Gisteravond hebben we heerlijk gegeten. Het echtpaar in het restaurant had enorm hun best gedaan. Voor 10 euro incl drank hadden we een overheerlijke maaltijd.
Vandaag is Diana jarig wat we vanmorgen een beetje hebben gevierd tijdens het ontbijt. Kaarsjes en een cadeautje namens ons allemaal.
De route voor vandaag was erg afwisselend. Lopen over stranden, super stijl klimmetjes, paden langs de zee en in Vigo veel verkeer en drukte. Na 23 km kwamen we aan bij ons hotel.
We overnachten in hotel Compostela. Voor de naar de kamer gingen zijn er eerst een koel drankje gaan drinken waar de meeste aan toe waren

Dag 10 Vandaag weer een 23 km gelopen. In het begin was het weer een crime om uit Vigo te komen. 6 km door de stad is vermoeiend. Na Vigo hadden we mooie paden door de bossen en kleine dorpjes. Stijl klimmetjes naar boven waar ons hotel As Chivas ligt. Een oase van rust waar je alleen de krekels hoort. Zonet lekker buiten gegeten en gaan we voldaan naar ons bed

Dag 11 Na een 17 km zijn we aangekomen in Pontevedra. Wat een super dag, een heerlijk ontbijtbuffet, lieve moederdag berichtjes van onze kids thuis ,mooie wandelpaden door landerijen en bossen,stijle klimmetjes om ons wakker te houden, een heerlijk zonnetje wat uiteindelijk toch 34 graden bleek te zijn, een mooi hotel, een gezellige lekkere maaltijd en ijs na. Nu ligt ieder op zijn bed,moe maar voldaan

Dag 12 23 km door de hitte van zo'n 34 graden. We hebben het gedaan, maar poeh het viel niet mee. Veel drinken,heel veel drinken. Het water vloeide rijkelijk. Gelukkig waren er regelmatig beschaduwde paden waar we dan ook regelmatig gingen zitten. De handdoeken hielden we koel in de beekjes en fonteinen. Maar dan komen we aan in het hotel waar een heerlijk warm zwembad is. Een thermisch bad,goed voor onze spieren. Dan heerlijk bijkomen op een ligbed en zo dadelijk een heerlijke maaltijd

Dag 13 Gisteravond was het reuze gezellig tijdens het eten,wat hebben we gelachen.
Vandaag hebben we weer een warme dag achter de rug. Het hoofd koel houden was onze eerste zorg. Vandaag zijn we een beetje ons eigen tempo gaan lopen. Ilona wilde graag alleen lopen ,maar hield onderweg contact via de groepsapp. Marijolijn heeft na goed overleg na 7 km een taxi gepakt naar het hotel. Ze had uitputtingsverschijnselen. Wat goed dat ze naar haar lichaam luisterde. Ook is het zo fijn om te horen hoe ieder voor zich toch bepaalde inzichten krijgt tijdens het lopen.
Al bij al een zware dag, dus het was des te fijner dat we neer konden strijken op het terras bij ons hotel

Dag 14 Yesss we zijn er! Onze camino zit erop na een 275 km zijn we aangekomen in Santiago de Compostella. Iedereen heeft het volbracht door een enorm doorzettingsvermogen. Ilona, Nel,Elly, Rita, Diana, Marijolijn, Nel, Jeanne jullie waren een heerlijke groep om mee te lopen. Ik ben super trots op jullie!

Dag 15 We gaan naar huis